13 mei 2012

Snakes in suits: When Psychopaths Go to Work - Paul Babiak & Robert D. Hare

In 't kort: Dit boek geeft antwoord op de vraag: Wat zijn psychopaten, welke persoonlijkheidskenmerken hebben ze, hoe gaan ze te werk in een bedrijf en welke schade kunnen ze daar aanrichten? De feitelijke verhandelingen worden geïllustreerd door krantenartikels en afgewisseld/voorafgegaan door een verhaal dat zich doorheen het boek opbouwt: dat van een psychopaat die in een bedrijf aan de slag raakt en zijn weg omhoog vindt...

Mijn oordeel: Ik leende dit boek van een vriendin die psychologe is.Net als haar ben ik geïnteresseerd in deze "uitzonderlijke" types die het behoorlijk kunnen vergallen voor anderen. Wat mij vooral interesseert is: hoe herken ik ze, aan welke kenmerken voldoen ze? En...lopen er op mijn werk rond (*)?

Ondanks dat het boek interessante inzichten geeft, voorbeelden uit de realiteit toont en analyseert vond ik het toch te weinig nieuwe kennis opbrengen. Het blijft redelijk oppervlakkig. Misschien dat ik er al net wat teveel over wist via die vriendin, documentaires...?
Zeer praktisch toepasbaar vond ik echter de uitgebreide uitleg met betrekking tot het detecteren van een psychopaat tijdens een sollicitatieprocedure. Ze weten immers zo goed te liegen en manipuleren dat ze er in de meeste screenings makkelijk door raken. Met alle gevolgen van dien.

(*) Conclusie: Echte klassieke psychopaten denk ik niet, wel met psychopathische trekjes ;-)

Eindoordeel: ***

Geen opmerkingen: