8 mei 2012

Ik, Hollywood - Jan Van Loy

In't kort:
Louie Peters, een wees uit New York, strijkt samen met zijn charismatische broer Charlie neer in Culver City, een godvergeten gat bij Los Angeles. Ze betrekken er een veredeld hok bij een citroenplantage.

Louie is klein van gestalte en lijkt in alle opzichten in de schaduw te staan van Charlie. Louie heeft echter grootse ideeën. In het begin nog met de hulp van Charlie (die het geld bij elkaar weet te charmeren) start hij een 'filmpjesfabriek'. Door geluk maar ook door een neus voor wat het publiek wil, groeit zijn fabriek uit tot een van de grootste filmhuizen in de eerste helft van de 20e eeuw.

Nadien komt het (onvermijdelijke) verval. Na door de beurscrach in de jaren '30 al zijn aandelen in zijn eigen bedrijf kwijt te spelen, wordt Louie in de jaren '50 zelfs ontslagen als directeur en gaat hij verder als onafhankelijk producer. Een aantal onverwachte (schandaal-)successen terzijde gelaten, is de neergang ingezet.

Mijn oordeel:
Het overgrote deel van dit boek is aangenaam leesvoer. Het is een boeiend geschreven historische roman over de start en de groei van de filmindustrie in Hollywood, door de ogen van een hoofdrolspeler in dat verhaal. Het past wat dat betreft perfect in de revival van de oude films ("The Artist"). Er komt geleidelijk aan wel wat klad in het verhaal, maar zonder dat het de vaart van het boek vermindert. Het is, bij vlagen, vergelijkbaar met elders hier gerecenseerde romans als Middlesex en Homer & Langley in de boeiende vertelstijl. Het is, toepasselijk, best verfilmbaar.

Allen het laatste hoofdstuk van het boek, waar we plots in Brussel terechtkomen in het jaar 2000, loopt volledig verloren. Het ware mijns inziens beter geweest het boek te laten eindigen met het open einde van het vorige hoofdstuk om zo Louie achter te laten in zijn steeds kleiner wordende wereld. Nu lijkt het alsof er een hoofdstuk aan vastgekleefd is dat een of ander inzicht moet genereren. Is het een epiloog die eigenlijk vertellt hoe het verhaal dat we net gelezen hebben tot stand is gekomen? Is het een postmoderne denkoefening over fictie versus realiteit? Vreemd. En jammer, want de rest van het boek is een zeer goed en boeiend verteld verhaal. En je hebt niet zoveel schrijvers in Vlaanderen die die stijl beheersen, vind ik.

Eindoordeel:
Jammer van het laatste hoofdstuk, maar toch ****

Geen opmerkingen: