20 september 2010

Eating the Dinosaur - Chuck Klosterman

In't kort: een resem essays over de meest uiteenlopende onderwerpen, van een lachband over American Football tot een vergelijking Kurt Cobain-David Koresh

Mijn oordeel: ik heb Klosterman leren kennen via de podcast (jaja, ik ben af en toe ook modern) van mijn held Bill Simmons (elders op deze site staan 2 recensies over zijn boeken). Op die podcast is Klosterman af en toe te gast, en hij is me direct opgevallen omwille van zijn doordachtheid, de manier waarop hij parallellen kan trekken waar er op het eerste zicht geen zijn, zijn oppervlakkigheidshaat, zijn dolentheid kortom.
Op één van de podcasts werd zijn meest recente boek Eating the Dinosaur kort besproken, mijn nieuwsgierigheid dwong me naar Amazon.com, de recensies daar waren lovend, en aldus verscheen dit boekje al snel in mijn boodschappenmandje.

Ik heb het me allerminst beklaagd. 't Is geen easy read, maar de structurering van elk essay draagt er toch toe bij dat het verteerbaar blijft. Daarenboven is Klostermans stijl erg spitsvondig en scherp. Zijn onderwerpen zijn erg uiteenlopend, zo is er voor elk wat wils. Het ene essay interesseert je meer dan het volgende, wat mij logisch lijkt, maar vervelen doet het nooit.
Klosterman schreef ook al een paar romans, die staan sinds kort op mijn to read-lijstje.

Eindoordeel: ****

Geen opmerkingen: