27 september 2010

Samaritan - Richard Price

In't kort:
Ray Mitchell keert, na een redelijk succesvolle maar korte carrière als scenarioschrijver voor een TV show, terug naar New Jersey en geeft daar een gratis college Creatief Schrijven aan leerlingen uit zijn oude middelbare school.

Wanneer hij op een bepaald moment in zijn appartement zwaar toegetakeld wordt en met zware hoofdwonden in het ziekenhuis belandt, wil Nerese, een bijna gepensioneerde agente, de dader(s) vinden. Zij wil zo een oude schuld bij hem vereffenen.

Mijn oordeel:
Viel tegen. Het verhaal speelt op hetzelfde terrein als de romans van George Pelecanos maar met dit boek in ieder geval niet in dezelfde divisie. Daarvoor zijn de personages net iets te rechtlijnig, de bedoeling van Price net iets te doorzichtig. Het verhaal klopt net iets te perfect naar mijn gevoel, waardoor je als lezer niet betrokken geraakt. Ray is bijvoorbeeld te vlak als personage en door zijn barmhartige samaritaan obsessie ook net iets te irritant. Ook de andere personages, door hun statische oppervlakkigheid, werkten een beetje op mijn zenuwen. Ze zijn daar om het verhaal te laten kloppen, maar ze leven niet.

Akkoord, tot het einde is het raden wie de uiteindelijke dader was, maar als we die dan uiteindelijk leerden kennen, dan geloofde ik het niet. Ik verklap nu wel de clou van het verhaal, maar het kon er bij mij niet in dat een jongen die nauwelijks een bal kan vangen zo'n goedgemikte klap op Ray's hoofd kan geven. Dit is duidelijk een tour de force van de schrijver om de verrassing en de (weliswaar goedbedoelde) boodschap te kunnen laten kloppen.

Eindoordeel:
Een matige ***

Geen opmerkingen: