11 februari 2011

The believers - Zoë Heller

In 't kort: In dit verhaal volg je de verschillende leden van de familie Litvinoff. Iedereen zit zo'n beetje in een persoonlijke crisis: vader ligt in coma, moeder ontdekt iets onprettigs over vader, zoon is drugsverslaafd en één van de dochters twijfelt over haar geloof. Aan elkaar hebben ze helaas niet veel. Integendeel, als de familie bij elkaar is is de sfeer alles behalve aangenaam.

Mijn mening: Ik was onder de indruk van de verfilming van Hellers eerdere roman Notes on a scandal. The believers is totaal anders en heeft mij zeer aangenaam verrast. De negatieve slechte sfeer in de familie is goed voelbaar. De dialogen zijn origineel en met name de moeder is fantastisch onuitstaanbaar en briljant neergezet. De manier waarop ze iedereen in haar directe omgeving constant afbekt is tenenkromend maar o zo lekker leesvoer. Een vrolijk verhaal is het allerminst, boeiend en origineel des te meer. Vooral "origineel" is een stempel die ik er bij deze graag op zet.

Eindoordeel: ****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Ik heb dit boek tijdens de vakantie in Corsica gelezen, vooral vanwege de bespreking hier en ook omdat Notes on a Scandal een goede film is.

Dit is zo'n typisch boek waar je vooral blijft lezen omwille van de personages. Ze zijn goed uitgewerkt en zo irritant fascinerend in hun halsstarrig vasthouden aan hun fout zijn, dat het bijna lachwekkend wordt. Het doet inderdaad ook wel erg denken dan aan een film als Happiness waar je gefascineerd blijft kijken naar hoe moeilijk mensen het toch voor zichzelf kunnen maken.

Leest daardoor zeer vlot en is een aanrader.

****