25 februari 2009

Snijpunt - Nelleke Noordervliet

Genre: roman

In 't kort: Wanneer Nora als conrector op haar school door Ali met een mes wordt bedreigd, komt haar altijd zo sterke en vastbesloten persoon aan het wankelen. In eerste instantie is ze boos en vernederd. Dit gevoel maakt echter beetje bij beetje plaats voor een groot vraagteken. Waarom kon dit gebeuren? Kon het ook aan haar hebben gelegen dat Ali zo agressief reageerde?
Ondertussen is Nora zo met zichzelf bezig dat ze niet in de gaten heeft dat haar puberdochter stiekem naar Italië is afgereisd om haar verdwenen vader (Nora's ex-man Guido) te zoeken die op zoek is naar sporen van een door hem aanbeden profeet.
Zijn deze gebeurtenissen nu een toevallige samenloop van omstandigheden of zit er méér achter?

Mijn mening: Het aangename aan dit boek was, dat ik niet wist waar ik aan begon. Ik kende het verhaal niet en zelfs na 100 bladzijden te hebben gelezen, had ik nog geen idee waar het verhaal nu naar toe ging. Soms is dat vervelend, maar in deze roman vond ik dat zalig. Dat kwam ook omdat het boek aangenaam leest en de zinnen vaak ontzettend origineel en kunstig zijn. Het verhaal wordt naar het einde toe wat bizar, maar niet té. Ten laatste heeft het boek een interessante (inter)persoonlijke psychologische diepgang die niet al te ver te zoeken is, maar ook weer niet te zeer aan de oppervlakte ligt. Je moet er toch echt wel even over nadenken wat er nu eigenlijk allemaal aan het gebeuren is in en tussen al deze mensen en waar dat vandaan komt.

Eindoordeel:
****

Geen opmerkingen: