13 september 2007

Band of Brothers - Stephen Ambrose


Genre:
Geschiedenis / oorlog

In 't kort:
dit boek (voor alle duidelijkheid, het boek was er een tiental jaar eerder dan de serie) verhaalt de geschiedenis van de Easy-compagnie, 506de regiment, 101ste Luchtlandingsdivisie doorheen de Tweede Wereldoorlog. De compagnie werd opgericht in 1942 en uiteindelijk ontbonden in 1946, en was betrokken bij alle belangrijke Amerikaanse gevechten in de Europese zone. Easy werd als één van de eersten gedropt boven Normandië, de dag voor D-day. Daarna ging het naar Carentan (ook Normandië), waar ze mee hielpen een bruggehoofd te slaan. Na een verkwikkende rustpauze ging het naar Eindhoven en Arnhem voor operatie 'Market Garden', en dan in quasi één moeite daar naar Bastogne, om het Von Rundstedt-offensief een halt toe te roepen. En alsof dat nog niet genoeg is, is Easy ook één van de eerste om Hitlers Adelaarsnest in Berchtesgaden uit te roken.



De auteur: Ambrose is hoogleraar geschiedenis en heeft een tijdlang de Boyd-leerstoel bekleed aan de universiteit van New Orleans. Hij schreef heel wat boeken over de Tweede Wereldoorlog. Ik las van Ambrose eerder D-Day (**** 1/2), een omstandig en zeer uitgebreid verslag van de voorbereidingen, de gebeurtenissen op de dag zelf en de afwikkeling van 6 juni 1944.



Mijn oordeel: Band of Brothers is een al even omstandig verslag van het wedervaren van Easy, van bij hun opleiding tot het einde van de oorlog. Ambrose laat heel wat ex-Easy-leden aan het woord, en heeft ook oog voor de kleine details en de pittige anekdotes, zonder het grotere kader uit het oog te verliezen. In het begin word je wel om de oren geslagen met heel wat namen, wat het niet echt makkelijk om volgen maakt. Maar al snel heb je door dat Ambrose steeds dezelfden aan het woord laat (degenen die het overleefden, quoi), en vallen de puzzelstukjes wel in elkaar.


Ambrose heeft niet alleen oog voor de feiten en de anekdotes, maar gaat ook dieper in op de psyche van een frontliniesoldaat, zijn angsten, dromen en bekommernissen.


En dat alles heel erg vlot geschreven, in duidelijk afgebakende hoofdstukken. Alleen spijtig van de soms erg storende vertaal- en schrijffouten, wat het boek toch een half puntje kost.




Van dit boek is ook een prestigieuze televisiereeks gemaakt door Steven Spielberg en Tom Hanks, die op dit moment in mijn DVD-speler zit. Visueel heel indrukwekkend, maar af en toe wordt een loopje genomen met het boek, om het geheel wat spannender en Hollywoodiaanser te maken.



Beoordeling: boek ****, dvd-reeks **1/2

3 opmerkingen:

FigorDVM zei

Met andere woorden: in het Engels lezen dus?

Bij talen die ik goed genoeg begrijp (eigenlijk voornamelijk het Engels dus) probeer ik zo veel mogelijk het origineel te lezen. Bij vertalingen ben je altijd het slachtoffer van mogelijk slechte vertalingen.

Lees bijvoorbeeld NOOIT American Rhapsody van Joe Eszterhas in vertaling. Archislecht!

De vertaling van Band of Brothers zal er ook snel moeten gekomen zijn na het relatieve succes van de TV reeks. Happens ever so often.

Mighty K zei

kan zijn dat dat de reden is, maar ze is echt slecht.
ik heb hetzelfde idee als jij, figor, maar een buitenkans als dit (amper 4.95 euro voor dit boek, zij het dan in vertaling) kon ik niet laten liggen. vndaar dus...

Mighty K zei

Ik heb ondertussen de hele dvd-reeks bekeken, en ik moet bekennen dat ik de reeks toch te laag inschatte. De voorlaatste aflevering, waarin ze een concentratiekamp ontdekken, behoort tot het mooiste dat ik ooit al heb gezien.
Ik moet mijn eindoordeel van de dvd-reeks dan ook herzien naar '****'.

mk