10 augustus 2011

James Worthy - James Worthy

In't kort:
James Worthy is een dertiger en onsuccesvol schrijver. Na het afspringen van zijn relatie met zijn droomvrouw Polly verzeilt hij in een destructieve spiraal vol drank, drugs en gratuite sex.

Mijn oordeel:
Onder het mom van de ironie is er al heel wat rotzooi geproduceerd. Dit boek, dit vod is hier jammer genoeg geen uitzondering op. De schrijver / het hoofdpersonage uit zich als grote fan van Herman Brusselmans en de stijl van dit boek is dan ook sterk daardoor beïnvloed. Maar dan vooral op de meer puberale werken van Brusselmans. Het boek zal dan ook vooral naar hun geïdealiseerde jeugd terughunkerende dertigers of zichzelf vroegrijp achtende pubers aanspreken.

Het boek zal vast goed verkopen, daar twijfel ik niet aan. Het staat barstensvol goedkope sexscènes en ons hoofdpersonage moet maar een vrouw even aankijken of ze springen zonder verdere omslag op zijn gewillig lid. Spannend allemaal. 

Literaire waarde hiervan is voor mij onbestaande. En een klein handjevol geslaagde metaforen kan de leegte van deze roman, excuus, deze vod, niet verhullen. Het boek staat werkelijk vol met metaforen. En af en toe is er wel eens eentje goed gevonden. Als je maar voldoende op iets schiet is het ook wel eens raak. Ben je dan een goed schutter? Nee.

Is James Worthy dan een goed schrijver en is dit dan een goed boek? Nee.

But who cares, right?

Eindoordeel:
1/2

PS: ik las dit op het strand. De schelpen sneden verwensingen in mijn voetzolen...

Geen opmerkingen: