9 december 2011

The distant echo - Val Mc Dermid

In 't kort: In 1978 wordt de 19-jarige Rosie Duff vermoord. De vier jonge mannen die het lijk vinden worden verdacht, maar de zaak raakt niet opgelost. In 2003 wordt het misdrijf opnieuw onderzocht (cold case) omdat er ondertussen betere opsporingstechnieken beschikbaar zijn. De vier mannen van destijds, inmiddels in de veertig, hebben altijd de smet van de verdenking op zich gehouden. Is één van hen toch de dader of gaat het om iemand anders?

Mijn mening: Van de McDermids die ik inmiddels heb gelezen, vond ik deze de minste. Dat zegt vooral wat over de kwaliteit van haar andere boeken, want desalniettemin blijft ook dit een sterk verhaal. Ik was opnieuw gecharmeerd van de trage opbouw, met hier en daar wat herhaling zodat je als lezer goed mee bent en je je niet al te hard hoeft in te spannen om alles te begrijpen. Personages komen hierdoor beter tot leven. In andere detectives blijven die helaas nog wel eens van bordkarton. Het "leuke" in dit verhaal is dat je de moordenaar gewoon over het hoofd ziet tijdens het lezen (ondanks dat alles zo traag en zorgvuldig wordt gebracht :-)) Waarom ik deze net wat minder vond: naar de finish toe had ik een sterk vermoeden wie de moordenaar was en dat bleek juist te zijn. Ik word liever helemaal op het einde verrast.

Eindoordeel: ****

Geen opmerkingen: