18 oktober 2007

Sula - Toni Morrison

Genre:
Afro-Amerikaanse literatuur

In't kort:
Sula groeit samen met haar hartsvriendin Nell op in een zwart gehucht van het stadje Medallion, landelijk Ohio. Rond haar 20ste besluit ze de wereld te verkennen, waarna ze tien jaar later opnieuw 'thuis'komt. Ondertussen is er heel erg veel veranderd, ook tussen Sula en Nel. Ze blijken elkaars tegenpolen te zijn geworden.




Mijn oordeel: Raar boek... Gesitueerd in een context van zwaar racisme (de jaren '20-'40), overspel en huiselijk geweld, proberen Sula en Nel er in eerste instantie het beste van te maken, ze delen elkaars gevoelens en geheimen. So far so good.


Sula's terugkeer, het scharniermoment van de roman, genereert een kettingreactie aan extreme gevoelens en ideeën, althans dat lijkt me de bedoeling. Ik vind het heel veel hebben van oeverloos gewauwel, met dialogen die je drie keer moet lezen alvorens je de dieperliggende betekenins begint te begrijpen.


Er zijn leuke passages, maar de hoofdtoon van de roman blijft zweverig, in het ijle rondtoerend.


En dat vond ik trouwens ook al van 'Beloved', Morrisons bekendste roman. Ofwel snap ik er helemaal niks van, dat kan ook.




Eindoordeel: ** (omdat ik het uiteindelijk toch helemaal heb uitgelezen)

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Ik deel je mening over dit boek, Koen, en vraag met hetzelfde af: mis ik gigantisch the point van dit boek of willen ze the point net te gretig aan ons overdragen?

Ik heb me er 12 jaar geleden ook doorheen geworsteld (was één van de boeken op Hemmerechts' lijstje in m'n bisjaar) en bleef ook ferm op m'n honger zitten.

Ik kan me nu trouwens ook niets meer van dat boek herinneren. Dat zegt ook wel wat.

Tom T zei

Hoera!

De 50ste bespreking!