1 oktober 2009

Het diner - Herman Koch

Genre: roman

In 't kort: Een man heeft met zijn vrouw, broer en schoonzus een diner in een deftig restaurant. Daar lopen de gemoederen langzaam hoog op. Er heeft zich immers iets naars voorgedaan met betrekking tot hun beider kinderen, alhoewel daar lang over gezwegen wordt.
We zitten in het hoofd van de man en krijgen inzicht in de perikelen en geheimen die binnen en tussen beide gezinnen en familieleden leven.

Mijn oordeel: Goed boek. Leest lekker & snel. Sterke punten:
1] Je beeld van en oordeel over de personages verandert heel langzaam en subtiel gedurende het verhaal = Geinig effect.
2] De verteller houdt veel zaken expliciet geheim. Zijn vrouw heeft bijvoorbeeld lang in het ziekenhuis gelegen wegens een ziekte. Hij vindt het niet aan de orde om dit te vertellen, en we komen er ook niet achter (helaas!). Dit soort meldingen maakt hij vaker en het maakt je alleen maar nóg nieuwsgieriger.
Ik kan het boek als ideaal tussengerecht aanraden aan iedereen die eens lekker wilt ontspannen bij een goed smakelijk boek.

Eindoordeel: ***1/2

2 opmerkingen:

Hasselblatt E. zei

Correct! Het leest heel fijn, met helder verwoorde observaties en een eenvoudige maar structuur. Naarmate de climax in het verhaal dichterbij leek te komen, ergerde ik me wel steeds meer aan het hoofdpersonage en zijn entourage. Doordat je als lezer inderdaad zeer vast opgesloten zit in het hoofd van de verteller en zijn toch wel opvallende opvattingen, is dat waarschijnlijk een effect dat Koch wilde bewerkstelligen. En misschien ook wel om het gebrek aan een echte climax (wat ik niet noodzakelijk een must vind in een roman, maar werk er dan ook niet naartoe) op te lossen.

Mighty K zei

heel erg leuk boek, al vond ik 'Zomerhuis met Zwembad' misschien nog net iets beter. zoals hierboven al gezegd: erg vlotte en leuke schrijfstijl, ik-personage wordt op den duur licht irritant, maar dat hindert niet in de vaart van het verhaal.
de thematiek is wel interessant, en roept best wel 'essentiële' vragen op. interessant...