24 januari 2010

Enduring Love - Ian McEwan

In't kort:
Joe Rose, een wetenschappelijk journalist, houdt een verrassings picnic voor zijn vriendin die na een lange afwezigheid weer thuis is. Hun picnic wordt echter verstoord door hulpgeroep: een luchtballon is zwaar in de problemen en een vader en zijn zoontje dreigen om te komen. terwijl Joe en andere toegesnelde helpers de luchtballon proberen tegen te houden, laat een van hen los. John Logan een van de helpers blijft haken en stort even later naar zijn dood.

Een van de andere "redders", Jed Parry, ontwikkelt volgens Joe een fascinatie voor hem die grenst aan het irrationele en dreigt te escaleren.

Mijn oordeel:
Ian McEwan is ondertussen een van die schrijvers geworden waar ik naar terug grijp als ik even geen inspiratie heb om iets anders te zoeken. Een certitude waarvan ik quasi zeker weet dat het me zal bevallen.

Dit boek las ik tijdens een uitgeregende dag in Nieuw-Zeeland en was het ideale boek om de tijd te verdrijven. Spannend en intrigerend en, belangrijk, kort genoeg om de spanningsboog niet te laten verslappen. Het zet de lezer ook net genoeg aan het twijfelen: niet te weinig mysterie zodat je aan de ene kant geïnteresseerd blijft maar aan de andere kant niet te veel om het geloofwaardig te houden. Je voelt als lezer dezelfde angst als het hoofdpersonage en aan de andere kant begrijp je ook de twijfels en het onbegrip van de anderen. De balans zit in dit boek perfect goed. En McEwan heeft zo perfect gebracht wat ik die regenachtige dag zocht.

Eindoordeel:
****

Geen opmerkingen: