20 januari 2010

The little stranger - Sarah Waters

Genre: Gothic novel

In 't kort: Als klein kind was dokter Faraday al betoverd door Hundreds Hall, een prachtig Gregoriaans landhuis. Wanneer hij jaren later als arts terugkeert om een van de bewoners te onderzoeken, merkt hij tot zijn teleurstelling hoezeer het huis is vervallen. Vanaf dat bezoek zal het huis én zijn bewoners een bepalende rol in zijn leven gaan spelen.

Mijn oordeel: Je leest op voor- en achterflappen van boeken vaak allerlei beweringen over schrijvers. Hier las ik "one of the best storytellers of our time". Ik ben het daar in dit geval volledig mee eens.
Het verhaal bouwt zich zeer traag, maar nauwgezet op. Het huis en de personages komen volledig tot leven. Dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren en je vraagt je af: "Wat is hier aan de hand? Wat zit er achter?" Deze zalige suspence is er van begin tot helemaal op het eind, 500 pagina's lang. Het is een heerlijke pageturner! Je moet echter wel wat tegen de traagheid van dit verhaal kunnen. Persoonlijk vond ik dat heerlijk. Ik ga heel snel meer van Waters lezen.

Eindoordeel: ****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Helemaal eens met deze recensie: Sarah Waters is een uitstekend vertelster die de lezer blijft boeien, zelfs al gebeurt er stiekem niet zo heel veel. Lekkere, echte personages, goed uitgediept ook en je zit lekker dicht op hun vel waardoor je beter kan meeleven.

Dit is tegelijk een sociaal of psychologisch drama, een griezelverhaal en een tijdsdocument. En je blijft als lezer toch raden naar wat nou precies de oorzaak was van al wat in dit boek gebeurt.

Een lekker boek en een echte aanrader!!

Ter info: halverwege het boek moest het terug naar de bib en kon ik enkel de NL vertaling opnieuw uitlenen. Goede vertaling trouwens en het stond de leesbeleving verre van in de weg.