17 februari 2010

The Crimson Petal and The White - Michel Faber

In't kort:
Dt is vooral het verhaal van de prostituee Sugar die, nadat William Rackham, opvolger van een rijke parfum-industrieel, zo betoverd is geraakt van haar dat hij het alleenrecht op haar diensten afkoopt.
Het verhaal speelt zich af enerzijds in de sjiekere huizen en hun salons maar daarnaast ook in de smerigste achterbuurten van Victoriaans Londen.

Mijn oordeel:
Het uitgangspunt van dit boek en de setting lijken op het eerste gezicht not my cup of tea. Dit boek is echter zo leuk en onderhoudend geschreven dat het wel mijn kopje thee werd. Je wilt weten hoe het gaat aflopen met Sugar en William en ook diens vreemde, religieus fanatieke vrouw Agnes.

Ondanks de ca. 850 pagina's die het boek omvat, verveelt het nergens. De stijl van Faber heeft daar een groot aandeel in: een zeer natuurlijke schrijfstijl, soms spreekt hij letterlijk de lezer aan. Grappig is daarbij bijvoorbeeld dat hij bij misschien wat langdradiger passages ons dit wel toegeeft, maar ons meteen ook weer aanspoort toch verder te lezen, want er komen wat lekkere passages aan.

En het einde, daar wil ik hier niets over zeggen om niets te verklappen als iemand het zelf wil lezen, behalve dan dat het me verdwaasd en een beetje verweesd achterliet...

Eindoordeel:
****

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldig boek! Ook zijn korte verhalen zijn briljant, bv. The Fahrenheit Twins. En in The Apple , ook korte verhalen, kun je lezen hoe het met Sugar and Sohie afloopt!

FigorDVM zei

Bedankt voor de tip over The Apple (wist ik niet)! Ga ik zeker eens achteraan, want het zijn als oude vrienden waarvan je op de hoogte wilt blijven.