26 februari 2010

The year of the flood - Margaret Atwood

In 't kort: Vanuit het oogpunt van twee personages, Toby en Ren, volgen we het aardse leven voor en na een waterloze vloed die bijna de gehele wereldbevolking verzwelgd. In dit verhaal maken we kennis met een samenleving zoals deze er in de toekomst uit zou kunnen zien (Atwood noemt het genre van dit boek liever "Speculative Fiction" i.p.v. Science Fiction). Groepen leven in omgevingen fysiek strikt gescheiden van andere op basis van o.a. religie en maatschappelijke opvatting. Deze verschillende "culturen" leven op gespannen voet met elkaar. Eén van de culturen zijn God's Gardeners, een groep overtuigde groene rakkers waar Toby en Ren elkaar tegen het lijf lopen.

Mijn oordeel: Dit is een vervolg op een eerder boek van Atwood: Oryx & Crake. Alhoewel ik niet zo'n SF-fanaat ben, sprak dat verhaal mij een paar jaar geleden erg aan. Ik was dan ook benieuwd naar deze opvolger. The year of the flood is voor mij zeker geen teleurstellend vervolg, maar pakte mij wel minder. Het verhaal en de setting is creatief opgebouwd. Atwood zet met veel visie en fantasie een mogelijke (beklemmende!) toekomstige samenleving neer, maar geregeld was het me allemaal wat te druk (o.a. veel personages) en ging het te snel zodat ik soms het spoor bijster werd. Dit deed voor mij geregeld afbreuk aan de fijne leeservaring die ik bij "Oryx & Crake" wel had.

Eindoordeel: ***

Geen opmerkingen: