24 januari 2011

Agatha Christie: de biografie - Laura Thompson

In 't kort: Een vuistdikke biografie over de meest gelezen schrijfster ter wereld: Agatha Christie. Met behulp van interviews met dochter & kleinzoon, brieven en notities is een roman over Christie geconstrueerd waarin onder andere aandacht wordt besteed aan haar kinderjaren, twee huwelijken, haar verdwijning van 11 dagen en uiteraard aan haar roem en hoe ze hiermee omging.

Mijn mening: Als fervente Christie-lezer (ik bezit op 3 na al haar 66 detectives) was ik ontzettend benieuwd naar de vrouw achter deze briljante auteur. Ik vind de meeste van haar boeken zo ontzettend fantastisch heerlijk om te lezen, dat er volgens mij een heel bijzonder mens achter moest zitten. Uit de biografie blijkt dat Christie deels eigenlijk heel saai en burgerlijk was (het huwelijk en zorgen voor je man was het allerbelangrijkste), maar toch haar scherpe eigenzinnige kantjes had én vooral geweldig kon fantaseren. Deze biografie las, ondanks dat ik niet alle hoofstukken inhoudelijk even boeiend vond, zalig weg. Net als Christie's boeken. Knap vind ik hoe biografische feiten gelinkt worden aan personages en gebeurtenissen uit haar boeken. Leuk om te ontdekken dat bepaalde mensen in haar omgeving model hebben gestaan voor bepaalde type personages. Leuk is ook om te ontdekken wat de periodes waren waarin ze haar beste boeken schreef en wanneer haar minst goede én welke verklaringen hiervoor (mogelijk) zijn. Bovendien stemmen deze oordelen over het algemeen overeen met mijn persoonlijke leeservaring. Sommige boeken zijn écht niet goed. Het meest interessante, maar helaas nogal beperkte onderdeel, was de analyse van haar aanpak: hoe ze haar ingenieuze plots opbouwde. Ik ben blij dat ik nu meer over haar weet en opnieuw een aantal boeken moet gaan lezen omdat ik er nu met een heel ander oog naar zal kijken. Bovendien is het me opgevallen hoeveel ik alweer vergeten ben. Eigenlijk ook wel prettig om opnieuw te moeten beginnen, want haar beste boeken vind ik om te smullen!

Lees recensies van haar boeken op Boekenwijzen.

Eindoordeel: ****

1 opmerking:

Margreet zei

Had laatst op de markt tweedehands Agatha Christies op de kop getikt, ik heb ze namelijk vroeger ook verslonden, ik vond ze verrassend goed geschreven, veel beter dan ik me herinnerde, en prachtige voorkanten!