9 januari 2013

Lieve Céline - Hanna Bervoets

In 't kort: Brooke is een laagbegaafde, jonge vrouw die samen met haar moeder en zus in Amsterdam-Noord woont. We weten al snel dat er zich iets dramatisch heeft afgespeeld in haar leven en dat ze daarom haar idool Céline Dion in Las Vegas wilt opzoeken. Maar wat er precies is gebeurd, daar komen we langzaam achter in de brieven die Brooke onderweg in het vliegtuig aan haar idool schrijft.

Mijn oordeel: Hanna Bervoets heeft met dit (haar tweede) boek een aantal prijzen gewonnen. Niet alleen om die reden was ik nieuwsgierig naar het boek. Ook was ik benieuwd naar de manier waarop je vanuit het perspectief en in de stijl van een laagbegaafd persoon kan schrijven. Ik heb ooit tijdens een cursus "korte misdaadverhalen schrijven" (leuk!) een kortverhaal in de stijl van Roald Dahl vanuit het perspectief van een meisje proberen te schrijven. Moeilijk! Tijdens de wekelijkse groepsbesprekingen hoorde ik geregeld: "Ja maar dat weet, kan, zegt een meisje van 8 niet! Bervoets briljante oplossing is het schrijven van kinderlijke brieven aan een idool en wij lezen die gewoon mee. Alles in het leven van Brooke vertoont bijvoorbeeld (zeer vergezochte) parallellen met dat van Céline Dion. Ingenieus! Het is een ontzettend vertederend, maar tegelijkertijd ook een heel triest verhaal. En ook enorm bijzonder: in stijl, opzet en thematiek. Veel lof!

Eindoordeel: ****1/2


Geen opmerkingen: