9 januari 2013

The tiger's wife - Téa Obreht

In 't kort: Natalia, een arts uit het voormalige Joegoslavië, is op zoek naar antwoorden rondom de dood van haar grootvader. Haar grootvader vertelde haar altijd verhalen over het dorp waar hij opgroeide. Zo ontsnapte er eens een tijger uit de dierentuin in de buurt. Deze gevreesde tijger raakte echter bevriend met een dove dorpsvrouw (The tiger's wife). In dit boek wordt het verhaal over de tijger afgewisseld met grootvaders verhalen over Gavran Gailé, de dodelijkste man, die hij verschillende keren tegenkwam. Ondertussen verzorgt Natalie in de nadagen van de Balkanoorlog  weeskinderen.

Mijn oordeel: In dit boek lopen er een aantal verhalen door elkaar: het heden waarin Natalia arts is, weeskinderen verzorgt en antwoorden op haar grootvaders dood zoekt én de twee verhalen van grootvader over de tijger en de dodelijkste man. Daar waar de verhalen het heden betreffen zijn ze rauw en grimmig. Ik voelde me bij het lezen nogal onaangenaam, wat duidde op een goede neerzetting van de sfeer en het gevoel van een post-oorlogse samenleving. De verhalen van grootvader zijn sprookjesachtig en onwerkelijk. Deze las ik het liefst vanwege de raadselachtige en mystieke sfeer. De afwisseling tussen het rauwe en raadselachtige werkt op zich goed en het is heel knap van de schrijfster om beide vormen te beheersen. Mijn probleem is echter dat ik door de nieuwsgierigheid en voorkeur voor grootvader's verhalen té onoplettend de rest heb gelezen. Ik wilde immers weten hoe het afliep met de tijger en de dodelijkste man.

Eindoordeel: ***1/2

Geen opmerkingen: