3 januari 2007

De eeuw van mijn vader - Geert Mak

Genre: historische familieroman
 

In 't kort: In 500 pagina's (lijkt dik, maar leest zeer vlot) verweeft Mak de geschiedenis van zijn familie met de gebeurtenissen in de 20e eeuw. 

Mijn mening: Tijdens de geschiedenisles hebben we allemaal geleerd over de 1e en 2e wereldoorlog, de koude oorlog etc... Maar dat werd afzondelijk van elkaar aangeboden. Als je dit boek leest, zie je de verbanden tussen gebeurtenissen, de invloed die het had op mensen (zijn familie, het nederlandse volk etc.). Kortom: een geschiedenisles die wel leuk is!! En...ik heb op het eind een traantje gelaten. Dat doe ik bijna nooit bij een boek! Puik werk van Geert Mak. Ga binnenkort "In Europa" van hem lezen. Daar later dus meer over.  
Voor als je van boeken van Bill Bryson houdt. Leest lekker vlot, je leert er ook nog wat van en je snapt het eindelijk allemaal.

Denk dat de Belgen onder ons dit een minder interessant boek zullen vinden dan de Nederlanders. Vooral omdat het de toestand en cultuur in Nederland beschrijft. Maar misschien is dat een misvatting?!

Waardering *****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Het eerste leesverslag zet meteen de standaard: leuk!

Ik denk trouwens dat de Belgen onder ons die wat verder kijken dan hun neus lang is, ook wel een goed geschreven historische roman (al is het over 'Ollanders') kunnen appreciëren.

Ik heb de vrijheid genomen een afbeelding van het boek bij de post te zetten.