17 juni 2007

Chart Throb - Ben Elton

Genre: komische parodie

In het kort: Ben Elton parodieert op hilarische wijze het `Idols` concept in dit boek. Je volgt zowel de juryleden als een aantal kandidaten van het programma Chart Throb; een zangwedstrijd op TV.

De manier waarop de juryleden elkaar backstabben en de wijze waarop de complexen van de deelnemers worden getoond is erg lachwekkend maar tegelijkertijd ook zielig. Mooi gedaan dat dubbelgevoel.
Ook de kracht van het `editen` van materiaal komt goed naar voren. Hoe beinvloed je je publiek?
Ik kan in ieder geval nooit meer op een normale manier naar een Idols programma kijken.

Oordeel:
Moeilijk om een recensie van dit boek te schrijven. Je moet het gewoon lezen. Het is erg geestig en onderhoudend. Ik kwam wel een beetje moeilijk op gang. In het begin worden er een stuk of 20 karakters geintroduceerd en dat konden mijn hersenen niet helemaal aan.
Gelukkig vielen er uiteraard karakters af (zangwedstrijd!) en werden de overgebleven karakters wat meer uitgediept. Toen werd het boek pas echt leuk.

Eindoordeel:

****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Ik heb ondertussen "Chart Throb" ook uit.

Na "Popcorn" (lang geleden) en "Dead Famous" (recentelijk)mijn derde Elton boek. En dan merk je toch dat het trucje (te) herkenbaar wordt. Herhaal continu de fakeness van het hele gebeuren en maak gebruik van eindeloze herhaling om uiteindelijke een hyperbolische overdrijving te verkrijgen.
Op den duur begint dat toch te vervelen. Het verhaaltje is best leuk, maar duikt (te) sporadisch op. Veel meer aandacht besteedt Ben Elton aan het uitvergroten van de farce die dergelijke shows zijn. Daar is hij altijd al goed in geweest, maar nu heb ik even genoeg Ben Elton gehad.

Verder een ideaal vakantieboek (je hebt het zo uit) en je kijkt inderdaad nooit meer op dezelfde manier naar Idols en consoorten.

**1/2