17 juni 2007

Wolkenatlas - David Mitchell

Genre: dagboek, brievenroman, thriller, interview, SF

In het kort: Dit is een heel bijzonder boek. Het bestaat uit 6 verhalen, die allemaal in een verschillende tijd spelen en van verschillende genres zijn (zie hierboven). De eerste 5 verhalen worden eerst half verteld, vervolgens komt het 6e verhaal, en daarna worden de 5 verhalen afgerond. Elk verhaal heeft bovendien een verband met het voorgaande.

Mijn mening: Ik vond het een erg knap en onderhoudend boek. Mitchell kan in verschillende genres schrijven. En elk verhaal boeit (het ene net iets meer dan het andere). Ik vind de eerste helft van het boek echter meer onderhoudend dan het laatste deel. Dat komt denk ik omdat de spanning zich eerst heel erg opbouwd. Je weet immers dat het verhaal midden in het verhaal stopt. Het laatste deel leest dan eigenlijk gewoon als een aantal verhaaleindes.

Eindoordeel:
****1/2

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey allemaal,

ik heb Mitchell ook recentelijk ontdekt via Wolkenatlas en vond dit boek heel erg 'wow'. Ik heb onmiddellijk een tweede boek van hem gelezen : Ghostwritting (De Geestverwantschap) minstens even schitterend !!

FigorDVM zei

Als je van dat boek (en andere boeken) je gevleugelde waardering (of afkeur) ook hier kwijt wil: wees vooral zeer welkom.

Laat even een berichtje aan Tom T (jouw link hiernaartoe) en wij doen de rest :-).

Tom T zei

Ik heb Wolkenatlas intussen ook gelezen en vond het inderdaad 'wow'.

Ik ga vanaf nu met veel plezier nog veel meer van Mitchell op mijn leeslijst zetten.