17 juni 2007

De vliegeraar - Khaled Hosseini

Genre: drama

In het kort:
Amir en Hassan groeien samen op in Afganistan. Amir is de zoon van een rijke vader. Hassan is de zoon van hun bediende. Ondanks dit klassenverschil zijn ze toch dikke vrienden.
Maar als er iets verschrikkelijks met Hassan gebeurd, keert Amir zich van hem af.
Na de Russische inval vluchten Amir en zijn vader naar de Verenigde Staten. Amir bouwt er een nieuw bestaan op, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. Uiteindelijk gaat hij terug naar Afghanistan, dat inmiddels door de Taliban is bezet. Daar wordt Amir geconfronteerd met spoken uit zijn verleden.

Mijn oordeel:
Iedereen vertelde me dat ik dit boek moest lezen! Maar ik ben zwaar teleurgesteld.
Ik ben op zich gek op drama (zowel in boeken als in het echte leven), maar dit is me toch allemaal even net iets te toevallig. Denk aan: je komt erachter dat je moeder je oma is, je vader je oom, je broer je echte moeder en de hond je vader. Dat is dan weer erg overdreven, maar tijdens het lezen van dit boek dacht ik vaak: pff, lekker toevallig. Ik kon het niet meer serieus nemen. Maar misschien ben ik te nuchter. Ik vond het een beetje een Dan Brown - Da Vinci code truccengedoe en daar hou ik niet van.

Eindoordeel:
** (omdat het wel lekker wegleest en je je ook wel lekker kunt ergeren)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

jij hebt geen leven

Mighty K zei

wow, da's opbouwende kritiek, zeg...

FigorDVM zei

Terwijl ik, for a fact, kan zeggen dat Zekdempel wél leeft.

Anoniem (wat een naam ook, hè?) heeft duidelijk de verkeerde bronnen geraadpleegd.