13 juni 2007

"Surely you're joking mr. Feynman" Adventures of a curious character



Genre: Memoires / Wetenschap

Richard Feynman was een groot theoretische fysicus. Maar hij voldeed zeker niet aan het stereotype beeld dat veel mensen bij natuurkundigen hebben! Hij was een geweldig spreker en leraar, hij had een sterk gevoel voor humor en hield ervan om mensen voor de gek te houden, hij drumde, kraakte kluizen, en heeft geschilderd. Bovenal was hij een levensgenieter, en dat springt van de pagina’s af!

In dit boek zijn verhalen opgenomen zoals hij ze verteld heeft aan Ralph Leighton, met wie Feynman samen drumde en ze vertellen op een ongekunstelde en ontwapendende manier het levensverhaal van Feynman. Aangezien Feynman verre van een doorsnee-persoon was is het erg vermakelijk om over zijn belevenissen te lezen. Bijvoorbeeld hoe hij in Los Alamos, waar hij werkte aan de ontwikkeling van de atoombom, kluizen kraakte voor de ontspanning en om te laten zien hoe lui mensen worden bij het idee van veiligheid. Of hoe hij tijdens een sabbatical in Brazilie meedrumde in de Carnavalsoptochten. Of hoe hij, na het winnen van de Nobelprijs incognito lezingen gaf om er voor te zorgen dat de toehoorders kwamen voor de boodschap, en niet om naar een aapje te kijken. Persoonlijk vind ik de verhalen / anekdotes / belevenissen leuker naarmate het boek vordert (en de tijd dus ook, want het boek is chronologisch opgebouwd). Ik herken veel van de academische wereld die hij beschrijft.

Een van de sterkste hoofdstukken vind ik het laatste, en mocht je ergens in het boek stranden, dan zou ik aan willen raden om toch zeker het verhaal over “Cargo Cult Science” te lezen, een lezing voor Caltech studenten over wetenschap en pseudowetenschap, het verschil tussen geloven en weten, en de denkfouten die veel mensen die zichzelf wetenschapper vinden regelmatig maken.

Al met al een aanrader dus. Daarom ook mijn eindoordeel: ****

4 opmerkingen:

Tom T zei

Hoi,

Is dit boek de moeite waard om te kopen?

Of zoek ik beter verder tot ik het in een bib kan vinden?

Groetjes,
Tom

Chantal zei

Hoi,

dat hangt er van af hoe veel je van boeken kopen houdt... Als je een exemplaar voor een redelijke prijs tegenkomt zou ik hem zeker niet laten liggen.
Ik zal het zelf nog wel eens willen herlezen, in ieder geval een aantal anekdotes.
Mijn exemplaar kreeg ik cadeau, en ik ben er erg blij mee.

Chantal zei

...ter aanvulling... ik ben een echte beta-wetenschapper, misschien dat dit bijdraagt aan mijn waardering voor dit boek.
Een beetje achtergrond informatie over Feynman is wel handig om zijn verhalen te plaatsen.

FigorDVM zei

Tom kan het in ieder geval van mij lenen.
Mijn indruk (nog niet volledig gelezen) is dat het voor een niet bèta toch nog best complex kan zijn. Desalniettemin is Feynman een boeiende man en dit is dan toch één van de meer toegankelijke werken.