15 februari 2009

De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch


Genre: totaalroman

In't kort: Nederland, begin 60s. Onno, een Amsterdammer van hoge komaf en talengenie, maakt kennis met Max, uit Leiden, sterrenkundige en opgevoed door pleegouders. Beiden worden op korte tijd onafscheidelijk en verzeilen in allerlei avonturen. Onderweg maken ze kennis met beroepsmuzikante Ada, die eerst het lief wordt van Max, maar eens dat uitraakt, in zee gaat met Onno. Op een congres in Cuba, waar zij moet spelen, en Max en Onno zich voordoen als de 'Nederlandse delegatie', raakt Ada zwanger van één van beiden.

Eens terug in Nederland wordt zij het slachtoffer van een verkeersongeluk waarbij ze in coma raakt, maar haar baby, Quinten, wordt wel op tijd, en gezond, geboren. Quinten wordt opgevoed door Max en de mama van Ada, en blijkt al snel een wonderkind. Tot daar.

Mijn oordeel: Ik heb het echt waar geprobeerd. Maar een klepper van 900 blz waarbij je tot en met blz 569 nog geen enkele keer op het puntje van je stoel hebt gezeten, zelfs nog niet even iets erg spannends of meeslepends hebt gelezen, da's toch een beetje een ontgoocheling. Het verhaal kabbelt rustig verder, af en toe wordt wat uitgewijd over politiek, sterrenkunde, het jodendom en dies meer, maar meer ook niet. En da's voor mij echt te weinig. Vandaar ook dat ik het heb opgegeven.

Eindoordeel: *** (omdat ik toch zover ben geraakt)

1 opmerking:

Zekdempel zei

Hey,

Mij werd destijds in de Universiteitsbieb ook door de bibliothecaris gezegd: "Waar begin je aan! Grote kans dat je het niet uitgelezen krijgt"
Uiteraard heeft die opmerking me toen doen doorlezen tot het boek uit was.
Ik vond het eigenlijk best OK. Het heeft geen diepe indruk achtergelaten, want ik herinner me niet veel meer van het verhaal. Oftewel: ik kan de synopsis van Mighty K niet afmaken.

Wat een tijdverspilling eigenlijk hè! Boeken lezen en dan jaren later niet meer weten waar het over ging en hoe het eindigde. Zucht ;-)