18 juni 2009

Burning Bright - Tracy Chevalier

Genre: historische roman

In 't kort: Engeland eind 18e eeuw. In Frankrijk is de revolutie in volle gang en de engelsen zijn bang dat deze beweging hun kant op komt. Ze moeten de troon in stand houden en de franse sympatisanten korthouden. Eén van deze sympatisanten is beroemd dichter en schilder William Blake (1757–1827).
We krijgen een inzage in zijn leven en werk doordat Chevalier ons meeneemt in het dagelijks leven van Blake's buren: de familie Kellaway. Na de dood van hun zoon beslist de familie van het engelse platteland naar Londen te verhuizen. En dat is behoorlijk wennen. Ze komen echter al snel in aanraking met verschillende mensen. Zo sluit zoon Jem vriendschap met straatmeisje Maggie. Door een aantal gebeurtenissen komen de kinderen Kellaway in nauw contact met de Blakes. Zo maken ze (en wij als lezer) kennis met zijn werk.

Mijn mening: Ik vind de opzet van Chevaliers boeken erg origineel en effectief. Het verhaal draait altijd om een historisch persoon, maar dit is nooit het hoofdpersonage. Dat zijn gewone mensen die in aanraking komen met die historisch persoon. Dit is haar vast recept voor al haar historische romans (o.a. ook Girl With a Pearl Earring) .
Dit boek vind ik echter wat minder geslaagd. Het duurt behoorlijk lang voordat alles op gang komt en je echt in het verhaal zit. Pas op de helft van het boek, na 150 pagina's, begint het allemaal te lopen en enigszins te boeien. Naar het eind toe wordt het beter en beter. Toch vind ik een half goed boek geen goed boek. Ik heb echter wel zin gekregen om één van de vermelde biografieën van William Blake eens te lezen. Zijn kunstwerken en gedichten heb ik zeer leren waarderen tijdens mijn studie Vergelijkende Kunstwetenschappen.

Eindoordeel:
***

Geen opmerkingen: