10 juni 2009

The Story of Forgetting - Stefan Merrill Block

In't kort:
Abel is een oude, gebochelde man die eenzaam is achtergebleven in de oude boerderij in Texas.
Seth is een 15-jarige jongen die naast de gebruikelijke lasten van de puberteit ook moet leren omgaan met een moeder die hij stilaan aan het verliezen is aan early-onset Alzheimer, een ziekte waarbij Alzheimer zich al op vrij jonge leeftijd manifesteert. Het verwerkingsproces van Seth bestaat erin op zoek gaan naar de roots van zijn moeder.

Het enige aanknopingspunt zijn de verhalen van Isidora, een mythische plek waar er geen verleden is of toekomst, alleen heden.

Mijn oordeel:
Dit is verre van een slecht boek. Abel en Seth zijn goed uitgebouwde personages en als lezer voel je je best verbonden met deze twee. Je komt ook wel wat te weten over deze (voor mij althans) onbekende ziekte. Alleen bleef ik aan het einde een beetje met een dubbel gevoel achter: aan de ene kant leek het boek wat te traag en te lang, terwijl ik net zo goed dacht dat er best nog meer uit te halen viel en het dus best wat langer had mogen zijn. Bepaalde onderdelen, zoals de geschiedenis over de verspreiding van de ziekte naar Amerika, die heel boeiend waren, zijn wat te kort afgesneden. Andere ideeën duren dan weer wat te lang. Terwijl nog andere ideeën worden aangesneden maar dan schijnbaar vergeten worden. Er zat, kortom, meer potentie in dan er uiteindelijk is uitgekomen.

Het boek deed me qua stijl aan een aantal boeken denken die ik zeer goed vond. Het heeft wat van Everything is Illuminated (Jonathan Safran Foer) maar ook van Middlesex (Jeffrey Eugenides) maar haalt niet de kwaliteit van deze twee. Omdat ik deze twee boeken ook tijdens het lezen als een soort van voorbeeld meenam, was het boek ook net niet meeslepend genoeg.

Maar goed, de schrijver is nog piepjong en dit is toch een sterk debuut.

Eindoordeel:
***

Geen opmerkingen: