8 maart 2010

De Cementen Tuin - Ian McEwan

In't kort:
Jack, Julie, Sue en Tom verliezen kort na elkaar eerst hun vader en daarna hun moeder. Uit schrik anders geadopteerd te worden en hun huis kwijt te geraken, besluiten ze het overlijden van hun moeder voor de buitenwereld verborgen te houden en de moeder in een kist met beton te verbergen.

Mijn oordeel:
The Cement Garden is een van de bekendere werken van McEwan en ik verwachtte dan ook in dit boek een culminatie van wat ik in een aantal van zijn andere boeken zo boeiend vond: het spelen met mysterie, het tegenover elkaar plaatsen van rationele en irrationele gedachten, de kracht van het toeval... Nu, dat viel me hier eerder tegen. Er wordt weinig met het mysterie gespeeld en het wordt al vrij snel duidelijk wat er aan de hand is.
Het subplot, de mogelijk incestueze spanning tussen Jack en Julie is ook te doorzichtig om echt een drijvende kracht te zijn in het verhaal. Je krijgt als lezer alles wat teveel op een presenteerblaadje aangereikt. Daardoor sijpelt alle spanning weg uit dit boek en hoef je als lezer geen enkele inspanning meer te doen.

Aan de vertaling (ik las het in het Nederlands) ligt het niet, want die is prima.

Eindoordeel:
Beetje teleurstellend.
**1/2

1 opmerking:

Anoniem zei

Dit boek heb ik heel erg lang geleden gelezen, ik was er toen ook niet kapot van. Nog wel later Amsterdam van hem gelezen, maar dat stuk over euthanasie stuitte me te erg tegen de borst.