25 maart 2010

The English Patient - Michael Ondaatje

In't kort:
In een verlaten ziekenboeg in Italië, de Villa San Girolamo, is de Canadese Hana als enige verpleegster overgebleven om voor de zwaar verbrande English Patient te zorgen. Zij is vooral aangetrokken door het mysterie van deze man, waarvan ze enkel weet dat hij Engels is of schijnt te zijn.

Wat later wordt dit duo aangevuld met Caravaggio, een dief en oude familievriend van Hana, en Kip, een Indische ontmijner. We volgen voornamelijk de innerlijke gedachtenwereld van deze vier personages terwijl we tegelijk het verhaal van de infameuze Engelse patiënt leren kennen (een onmogelijke liefde in de woestijn) en het mysterie ontrafelen.

Mijn oordeel:
Dit boek ben ik beginnen lezen omdat het in zekere zin (en ook door de verfilming) een moderne klassieker is en ik wilde weten waar het dan over ging (heb de film niet gezien).

Nu, de innerlijke gedachten worden in zeer mooie bewoordingen weergegeven en emoties, landschappen en andere worden zeer mooi omschreven. Echter, het is allemaal zo SAAI. Waar ik in het begin nog geboeid werd door het mysterie van de patiënt, kon het me op het einde allang niet meer schelen. Het liefdesverhaal is schrijnend en ontroerend, maar wordt mijns inziens in de weg gestaan door net té veel schoonschrijverij. Er worden vast veel lagen getoond (of gesuggereerd) die het verhaal meer diepgang moeten geven, zoals de gruwel van de oorlog, de allesvernietigende kracht van de Liefde, en dan nog wat verwijzingen naar Kunst, maar op een bepaald moment wilde ik ze niet meer ontdekken.

Het was gewoon niet mijn soort boek, dus.

Eindoordeel:
**1/2

Geen opmerkingen: