26 april 2011

Top – Mart Smeets

In’t kort:
Een overzicht van het sportjaar 2010, met onder andere de Winterspelen, de Tour en het WK Voetbal.

Mijn oordeel:
Dit boek gaat over sport, en over sport alleen. En dat is maar goed ook, want dan is Smeets op z’n best, en heeft ie het minst de behoefte om pedant en uitdehoogte te gaan doen.
De onderwerpen zijn weer heel divers en uiteenlopend. We krijgen een lange analyse van De Wissel tijdens de 10km in Vancouver, die van het beste is dat ik van Smeets al heb gelezen, zuiver registreren wat er gebeurt, heel objectief. Een klein stukje over het afscheid van Roy Makaay is best ontroerend. Artest die in de slotwedstrijd van de NBA-Finals de laatste korf door de ring jaagt, herinnert me aan een niet zo leuke avond (ik haat de LA Lakers!!).
Over het wedervaren van Oranje in Zuid-Afrika wordt uiteraard (en terecht) heel uitgebreid kond gedaan. Maar kan Lance Armstrong in dit boek ontbreken ? Wat dachten jullie ?
Enige minpuntje: een reeks flauwe columns die Smeets schreef (moest schrijven ?) tijdens de Tour, en die erg magertjes uitvallen.
Maar toch weer Smeets op zijn best in dit boek.

Eindoordeel:
****

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Ik vind je strijd voor de Mart Smeets fanclub lovenswaardig, Koen, zelfs bijna ontroerend, maar je predikt tegen een bende Farizeeërs hier, I'm afraid :-D

Ik ben zeker dat als ik het lees, dat me dan weer vooral zijn ervanaf druipende zelfgenoegzaamheid zal vanaf spatten, zijn zelfverklaarde expertise op alles wat met sport te maken heeft (generaties Nederlandse sportjournalisten worden gefnuikt in hun ambitie, want Mart is weer daar...)

En columns 'moeten' schrijven? Goed geprobeerd, but I'm not buying it. Uit "Passie", zijn bloem - ahum - lezing uit zijn beste stukjes is me duidelijk geworden dat hij zelfs zijn meest waardeloze dribble nog steeds bijbelvertalingsproporties toedicht...

Een beetje Mart-bashen op z'n tijd... me likey Helmut!

FigorDVM zei

Zo erg zelfs dat ik taalkundig de bocht uitvlieg!