13 juni 2011

Vochtige streken - Charlotte Roche

In 't kort: Helen heeft, zoals alle vrouwen, geleerd om bepaalde wetten met betrekking tot hygiëne en lichamelijk verzorging na te leven, maar lapt dat volledig aan haar laars. In tegenstelling: ze doet dingen met haar lichaam, met name rond haar schaamstreek, wat je als lezer zelf nog niet zou verzinnen (ik althans niet). Na een ongelukje tijdens het anaal scheren komt Helen in het ziekenhuis terecht waar ze geopereerd moet worden aan haar aars. Al liggend in bed vertelt ze ons al het onsmakelijks dat ze met haar lichaam uitvreet.

Mijn oordeel: Ik wilde dit boek eens lezen omdat het een aantal jaren geleden zeer sterk als "feministische literatuur" gepropageerd werd. Tegen al die verzorgingswetten waar vrouwen aan zouden moeten voldoen omdat ze er jong, fris en picobello uit moeten zien wordt met dit boek hevig geprotesteerd. Ik was voor het lezen wel al door verschillende recensies gewaarschuwd: je vindt dit boek een openbaring of je vindt het gewoon smerig. Ik hoor bij de laatste groep lezers. Niet alleen omdat het gewoon overdreven onsmakelijk is, ook  inhoudelijk is het een erg weinig boeiend verhaal. Het hoofdpersonage vond ik allesbehalve sympathiek en het was dan ook jammer dat ze op het einde niet stierf aan haar anale verwondingen.
 
Eindoordeel: **

Geen opmerkingen: