7 juli 2012

De Begraafplaats van Praag - Umberto Eco

In't kort: Tweede helft 19de eeuw. Simone Simonini is een meestervervalser, die zich in eerste instantie beperkt tot testamenten en andere officiële documenten. Zijn meesterschap wekt de aandacht van lieden van diverse pluimage, die zijn kunsten willen aanwenden om hun politieke strategieën en doelen te realiseren. Zo verzeilt hij in de Italiaanse onafhankelijkheidsoorlog, waar hij verzetsheld Garibaldi van nabij moet volgen. Hij wordt verbannen naar Frankrijk, vestigt zich in Parijs, en wordt al snel door én de jezuïeten én de Franse Geheime Dienst ingespannen in de strijd tegen de vrijmetselaars.

Ondertussen steekt zijn Jodenhaat, ingepeperd door zijn grootvader, opnieuw de kop op, en via diverse omwegen raakt zijn verzonnen verhaaltje rond een bijeenkomst van Joodse rabbijnen in Praag tot in Rusland, waar het al snel faam maakt als de beruchte 'Protocollen van de Wijzen van Zion', waar ook Hitler zich later op beriep om de Holocaust te verantwoorden.

Mijn oordeel: Eco, uiteraard wereldberoemd sinds 'De Naam van de Roos', heeft alweer een grootse roman uit zijn hoed getoverd. Via een detectiveverhaaltje in dagboekvorm (geschreven door Simonini zelf en zijn alter ego, abt Dalla Piccola) krijgen we het levensverhaal van onze kapitein, en door zijn ogen ook een gedetailleerd beeld van de politieke intriges en machinaties in West-Europa in de tweede helft van de 19de eeuw.

Het detectiveverhaaltje is af en toe wat gekunsteld, en in een roman over spionagen en kuiperijen had Eco misschien iets gepaster kunnen bedenken. Maar the core van de roman is wel knap bij elkaar gebracht. Af en toe is het misschien wat moeilijker om de draad bij te kunnen houden, vooral omdat heel wat (historisch verantwoorde) namen de revue passeren, toch behoudt de roman zijn samenhang en coherentie.
Eco heeft hier een roman over complottheorieën geschreven, maar geeft ook inzicht in de anti-modernistische Kerk van die tijd. Vandaar ook dat het Vaticaan dit boek aanstootgevend vond.
Tenslotte nog dit: behalve Simonini zijn alle personages historisch verantwoord. En dat is verduiveld knap, als je bedenkt welk een opzoekingswerk daaraan vooraf moet zijn gegaan.

Eindoordeel: ****

Geen opmerkingen: