25 juli 2012

Laatste seizoen - Vonne van der Meer

In het kort: Dit is het derde en laatste deel in een serie verhalen over de gasten die hun vakantie doorbrengen in het zomerhuisje "Duinroos" op Vlieland. Ondanks dat de kaft zegt dat je de boeken los van elkaar kan lezen zijn er een aantal personages die in elk boek of twee boeken terugkeren: een echtpaar dat hun zoon heeft verloren, de schoonmaakster, .... Ze nemen allemaal hun besognes mee naar het huis en schrijven er over in het gastenboek. Dit gastenboek is de rode draad doorheen de verhalen.

Mijn oordeel:  In tegenstelling tot het advies dat ik gaf over het lezen van mijn twee hiervoor gerecenseerde boeken van P. Cornelisse, namelijk om ze niet meteen na elkaar te lezen, zou ik dat bij deze drie boeken juist wél aanraden om te doen. Jaren geleden, voor het bestaan van Boekenwijzen, las ik het eerste deel "Eilandgasten". Een paar jaar later De avondboot. Het nadeel van zo'n grote gaten is dat de terugkerende personages je niets meer zeggen of ergens heel vaag in je achterhoofd een belletje doen rinkelen. Ze zijn weer nieuw, maar ze hebben te weinig tijd (immers korte verhalen) om zich bij je te vormen. Dus: lees de drie boeken meteen na elkaar (ze zijn immers niet dik). Bij voorkeur in een gelijkaardige setting: een huisje aan zee. Je gaat zodoende veel meer op in de verhalen dan dat ik deed. Wie weet: misschien lees ik ze alledrie nog eens na mekaar.

Eindoordeel: ***

Geen opmerkingen: