5 april 2007

Joe Speedboot - Tommy Wieringa


Genre: Mannen-vriendschapboek

In het kort: Fransje, onze verteller, is op jonge leeftijd verlamd geraakt. Hij besluit een dagboek bij te houden over zijn leven.
Zijn leven dat vanaf die tijd vooral zinvol is door de mensen om hem heen. Zoals zijn vriend Joe Speedboot, waarmee hij ondanks zijn handicap verschillende avonturen beleeft. Joe die er altijd is en hem figuurlijk op de been houdt.

Mijn mening: Wat mooi aan het boek is, is dat wat er gebeurt in wezen allemaal niet zo heel bijzonder is, maar dat het toch bijzonder is. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dat komt, denk ik, vooral door de manier waarop het is geschreven. De schrijfstijl is apart, maar niet gekunsteld. Je wordt echt in het verhaal gezogen en het speelt zich als een film in je hoofd af.
Bovendien leest het vlot en prettig. In een mum van tijd heb je het uit.
Eindoordeel:
****

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Ik vond het ook en erg vlot lezend boek met een onverwachte verteller, vermakelijke nevenpersonages en situaties die 'anders' zijn. Verfrissend dus.

Het is ook leuk om in de stijl ook de ontwikkeling van de verteller te zien.

Bij boeken die prijzen winnen heb ik wel eens de idee dat het ook heel erg moeilijke boeken zijn, waar je doorheen klautert om aan het eind gelauwerd te worden door de kracht van het woord.

Dit boek is daar géén voorbeeld van.

Het is een aanrader. ****

Tom T zei

Vlot, vermakelijk, jazeker.

Maar voor mij hoogstpersoonlijk toch ook iets te vrijblijvend, weinig meeslepend en nogal gewoontjes.