20 november 2008

Het slimme onbewuste - Ap Dijksterhuis

Genre: non-fictie, psychologie

In 't kort:
We denken allemaal dat we meestal rationele beslissingen nemen. We zien het "bewuste" als slim en het "onbewuste" als dom. Maar het blijkt dat het onbewuste in naar schatting 99% van de gevallen onze acties en reacties stuurt en het bewuste slechts een schamele 1%.

In dit boek worden tal van onderzoeken aangehaald die bovenstaande bevinding onderschrijven. De sterke invloed van het onbewuste op keuzes, creativiteit en de zin en onzin van subliminale waarnemingen passeren oa de revue.

Mijn mening:
Ik vind het altijd bijzonder boeiend om te lezen over hoe het brein werkt. Vandaar vast mijn telkens (on)bewuste (??) wandeling in de bieb naar non-fictieboeken in de categorie "denken". Ik wil zo graag verklaard hebben waarom ik(en andere mensen om mij heen) bepaalde dingen doen. Gedrag is mateloos interessant.

Wat me van dit boek is bijgebleven, is dat je écht beter een nachtje over iets kan slapen dan direct een beslissing te nemen of juist héél bewust een beslissing te nemen. Ik moet er wel bij zeggen dat het dan wel met name gaat over grote beslissingen zoals een huis kopen ed. Je onbewuste is zéér sterk in het je laten nemen van de juiste beslissing. Alles wordt voor je verwerkt zonder dat je er erg in hebt en je doet het dan ook nog goed. Grappig hè.
Bijzonder interessant en bijzonder leesbaar boek.

Eindoordeel:
****
PS Ik ga nu nog één "hersenboek" lezen en dan stap ik even over op wat anders, want tamelijk veel onderzoeken werden elders ook al besproken.

Geen opmerkingen: