17 november 2008

Quirkologie - Richard Wiseman

Genre: non-fictie, psychologie

In 't kort:
Quirkologie is de benaming van het grappige, originele, onalledaagse onderzoek naar het alledaagse. Richard Wiseman is een onderzoeker die tal van dit soort (grootschalige) onderzoeken naar humor, het paranormale, geluk, etc.. heeft uitgevoerd. Je kent hem misschien van dat grote onderzoek naar "de beste mop". Van dit onderzoek, en meerdere, doet hij verslag in dit boek.

Mijn mening:
Het boek is ontzettend leuk en leerzaam. Er komt een enorme bulk onderzoeksresultaten op je af. Alle onderzoeken zijn mooi aan elkaar gebreid en worden vrij kort behandeld. Je onthoudt helaas misschien 1/3. Ik althans. Er wordt veel informatie op je afgevuurd, maar het leest onzettend vlot en het bevredigt je nieuwsgierigheid naar vragen zoals:
  • Hoe kan ik een leugen herkennen?
  • Is er een verband tussen mijn geboortedatum en mijn geluksbeleving?
  • Is astrologie betrouwbaar?
Grappig is dat de heer Wiseman in zijn epiloog verslag doet van zijn onderzoek naar de meest opzienbarende onderzoeksresultaten. Mensen mochten kiezen van welke resultaten ze het meeste onder de indruk waren. Voor mij was dat het volgende:
"Mensen die in de zomer zijn geboren zijn gelukkiger dan mensen die in de winter ter wereld kwamen"

P.S. Iedereen kan deelnemen aan de geinige onderzoeken van Wiseman. Meld je aan via Surveyshare

Eindoordeel:
****

Geen opmerkingen: