6 november 2008

Zeemuziek - Sara MacDonald

Genre: familieroman

In 't kort: Zeemuziek gaat over Martha, haar verleden en haar familie. Martha en haar man Fred wonen aan zee in Cornwall. Martha lijdt aan de ziekte van Alheimer, haar man is ongeneeslijk ziek. Ze worden verzorgd door hun zoon Barnaby en hun kleindochter Lucy. Wanneer Lucy op zolder een doos vindt met oude papieren, wordt het verleden van Martha langzaam opgerakeld. Dit heeft o.a. consequenties voor relaties binnen de familie.

Mijn mening: Het boek leest vlot. Herinnneringen worden afgewisseld met het hier en nu. Verschillende leden van de familie worden gevolgd in het verhaal. Karakters komen vrij goed tot uiting, maar blijven hier en daar wat oppervlakkig en stereotiep.
Het is een boek dat lekker verder leest. Ideaal voor op vakantie zou ik zeggen. Al is de inhoud niet altijd zo vreugdevol en gezellig.
Qua verhaal moet ik zeggen dat het wat cliché is. Dit soort verhalen zijn al honderden keren verteld en vooral verfilmd. Weinig vernieuwend.
Niet écht een boek dat in mijn herinnering zal blijven. Het komt op de grote hoop.
Maar als je eens een lekker makkelijk en aangenaam boek wilt lezen, raad ik het wel aan.

Eindoordeel:
***

Geen opmerkingen: