26 maart 2009

De sekse paradox - Susan Pinker

Genre: non-fictie

In 't kort: In dit boek gaat deze ontwikkelingspsycholoog op zoek naar antwoorden op de vraag waarom vrouwen op school gemiddeld gezien succesvoller zijn dan mannen, maar wanneer het daarna op werk aankomt dit omdraait (de sekse paradox)
Dit doet zij door de biologische verschillen (hormonen, hersenen) en het verschil in gedrag onder de loupe te nemen. Kwantitatieve (statistieken) en kwalitatieve (interviews) onderzoeksresultaten wisselen elkaar af. De resultaten en conclusies zijn interessant en eenduidig. Er zíjn tal van duidelijke verschillen die invloed hebben. Zo zijn vrouwen over het algemeen* minder extrinsiek gemotiveerd (geld, aanzien) en zoeken zij andere zaken in hun werk die hen gelukkig maken (ze zijn dan ook gelukkiger in hun werk). Ze zijn minder competitief ingesteld, hebben minder zelfvertrouwen (terwijl ze even goed presteren) etc...Dit zou er o.a. voor zorgen dat er in het huidige arbeidsbestel minder "succesvolle" vrouwen zijn.
*= ik zeg hier met nadruk "algemeen", want het is belangrijk te vermelden dat het hier om gemiddelden gaat. Vrouwen onderling en mannen onderling kunnen sterk van elkaar verschillen!

Mijn mening: Dit is een onderwerp wat mij mateloos boeit. De vraag naar de sekseparadox stel ik mij al een tijd. Het boek geeft mij daar een aantal antwoorden op. Mijn conclusie is dat er inderdaad verschillen zijn (so what), dat "succes" momenteel een tamelijk "mannelijke" definitie heeft en dat met name de arbeidswereld is ingericht op hoe "mannen" de wereld zien (vrouwen werkten tot voor kort immers nauwelijks). Dit soort zaken zullen moeten veranderen willen wij een evenwichtigere wereld creeëren. Een wereld zonder kredietcrisissen veroorzaakt door megalomane macho's!
Kortom: Het boek heeft mij een aantal nieuwe inzichten gegeven. Zeer verlichtend!

Eindoordeel:
****1/2

Geen opmerkingen: