26 maart 2009

Timbuktu - Paul Auster

In't kort:
Mr. Bones is de trouwe viervoeter van Willy Christmas, een landloper die het licht heeft gezien. We zien door de ogen van Mr. Bones hoe Willy zijn laatste adem uitblaast en hoe zijn ziel naar "Timbuktu" gaat (de benaming in dit boek voor het hiernamaals). Vervolgens zien we hoe mr. Bones nog iets van zijn hondenleven probeert te maken en terecht komt in een schijnbaar leuk, jong gezin. Ook daar merkt mr. Bones dat het niet altijd rozengeur en manenschijn is en gaat daarom op zoek naar zijn eigen Timbuktu.

Mijn oordeel:
Ik ben een fan van Auster en in de andere boeken die ik van hem las, werd ik steeds meegezogen in het verhaal en voelde ik me betrokken bij de personages. In dit boek slaagt hij daar niet in. Ik begrijp niet goed waar hij heen wilt met dit boek behalve dan eens een boek schrijven waarin niet een mens maar een hond de verteller is.

Mja...

Het wordt nooit echt meer dan een stijloefening en een andere manier om te kijken naar dood en vergankelijkheid. De delen waarin Willy nog leeft zijn regelmatig wat saai, zelfs. Op het moment dat Mr. Bones aan zijn tweede leven begint, wordt het wat beter en de personages worden wat rijker, maar het overtuigde me allemaal niet.

Eindoordeel:
Woef en boek toe.
*1/2

Geen opmerkingen: