23 maart 2009

Soul Circus - George Pelecanos

Genre: Crime novel / detective

In't kort: Privé-detective Derek Strange en zijn partner Terry Quinn doen onderzoek naar informatie die de verdediging van Granville Olliver, de ongekroonde drugskoning van Washington D.C., in zijn rechtszaak zou kunnen helpen.
Als een andere onderzoeksopdracht ertoe leidt dat een onschuldige vrouw vermoord wordt, worden Strange en Quinn persoonlijk betrokken in deze zaak.

Mijn oordeel: Dit is het derde boek van Pelecanos dat ik las en het tweede met detective Derek Strange. Net als Pelecanos' andere boeken, zijn dit niet zomaar rechttoe, rechtaan detectives maar ook sociale pamfletten over de schrijnende toestanden in Washington D.C., de sociale ongelijkheid en de verblindende aantrekkingskracht van het 'blitse' drugsmilieu op de (zwarte) jeugd.

Het is alweer een goed, spannend boek dat leest als een trein. Voor een bespreking waarom, kijk dan bij mijn andere besprekingen van Pelecanos. 

Alleen: in dit boek vond ik het allemaal net wat te dik aangezet, wat te voorspelbaar. Derek Strange krijgt plots wat teveel heldhaftige trekjes, ineens. Waar in Drama City en Hell to Pay het allemaal bijna als een ooggetuigenverslag overkwam, zie ik nu wat meer stijloefeningetjes. Daardoor geraak je als lezer toch minder betrokken. 

Toch is Pelecanos een aanrader voor wie van de huidige lichting rauwe Amerikaanse politie-series houdt: geen compromissen, de harde waarheid.

Eindoordeel:
***

Geen opmerkingen: