13 augustus 2009

Harry Potter and the deathly hollows - J.K. Rowling

Genre: jeugdboeken, fantasy

In 't kort: In deze allerlaatste Harry Potter is het de vraag of Harry de ultieme vijand You know who (we mogen de naam niet zeggen, want dat brengt ongeluk) voor eens en altijd kan verslaan. Dumbledore, "headmaster" van zijn school Hogwarts, heeft Harry samen met zijn hartsvrienden Ron en Hermione gekozen om de ziel van DE vijand te vernietigen. You know who heeft zijn ziel opgedeeld in 7 delen en ingebracht in verschillende objecten, zogenaamde Horcruxes. Taak voor Harry en co om deze Horcruxes te localiseren en te vernietigen. Maar dat blijkt een klus met heel wat hobbels en tegenslagen...

Mijn oordeel: Ik heb alle delen nu gelezen en eerlijk gezegd ben ik al vanaf deel 5 een stuk minder geboeid. Hoe merk ik of een boek me heeft geboeid? Wanneer ik me na een half jaar weinig of zelfs niets kan herinneren van het gelezen verhaal. Uiteindelijk geldt voor mij toch dat wanneer iets beklijft, het me écht interesseert. Zo ook bij boeken.
De Harry Potter verhalen zijn leuk, spannend en zitten goed in elkaar, maar uiteindelijk is het steeds hetzelfde verhaaltje. De reeks had voor mij korter gemogen. In dit laatste deel begon ik écht aan Harry-Potter-moeheid te lijden. Hoe goed het verhaal ook in elkaar stak. Mijn favoriet is en blijft Boek 4 Harry Potter and the Goblet of Fire.
Ik ben wel héél benieuwd wat andere lezers vinden van deze hele Potter-reeks. Delen jullie mijn mening, of waren jullie Potter-maniak tot het bittere einde? Wat vonden jullie het beste deel?

Eindoordeel: ***

2 opmerkingen:

Lars zei

Van de zeven boeken was deel 4 ook voor mij het leukste boek, de 3 voorgangers vond ik ook erg leuk.

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik deel 7 heb uitgelezen. Wat me is bijgebleven is dat ik het verhaal niet echt boeiend vond. Ik weet niet eens meer welke hoofdpersoon nu dood getoverd is.

Misschien maar goed dat dit het laatste deel is want de magie is wel een beetje over bij mevrouw Rowling.

FigorDVM zei

Harry Potter en ik, dat is nooit een succes geweest. Ik ben meteen afgehaakt na The Philosopher's Stone. Dat was weliswaar een goed geschreven jeugdboek, maar voor mij ook niet meer dan een jeugdboek. Ik heb de hype dat het 'ook voor volwassenen zeer leerzaam en goed was' nooit begrepen.

En als je in het begin al niet in het verhaal zat, dan denk ik dat dat bij de hele reeks niet zou gelukt zijn. Al zijn er genoeg mensen die dan zeggen dat het pas vanaf het tweede boek leuk wordt. Nou, jammer dan :-)

Maar als we ooit kinderen zouden hebben, dan lijkt dit me ideaal leesvoer voor hen. Naast Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katoren en dies meer :-)