16 april 2010

Mijn Jaar van het Vlees - Ruth L Ozeki

In't kort:
"Mijn jaar van het vlees" is de terugblik van Jane Takagi-Kleine, een Japans-Amerikaanse, op een turbulent jaar. Ze is een documentairemaakster die gevraagd wordt om een door de rundvleesindustrie (BEEF-EX) gesponsorde documentairereeks voor de Japanse markt te maken. In deze documentaire zullen Japanse huisvrouwen kennismaken met trouwe, Amerikaanse echtegenotes die liefdevol voor hun hardwerkende mannen een stukske vlees klaarmaken.

Althans, dat is de bedoeling van het Japanse reclamebureau. Het loopt uiteindelijk allemaal enigszins anders. Het jaar van het vlees wordt een turbulent jaar voor alle betrokkenen en Jane voelt zich hoe langer hoe meer verplicht om een en ander te saboteren.

Mijn oordeel:
Hoewel het een roman is, biedt dit boek toch weer een ontstellende blik op de door hormonen en andere medicijnen besmette vleesindustrie, in eerste instantie in de USA, maar uitbreidbaar naar de hele wereld. Meat is king. Dit maakt dit boek een satire met best wrange kantjes eraan. En dat mag.

Naast de flagrante misbruiken in de vleesindustrie draait dit boek ook voornamelijk om sterke vrouwen die proberen los te komen uit het juk van de nog steeds door mannen geregeerde wereld. Hier wordt vooral de Japanse conservatieve kijk op vrouwenrechten aangekaart, via de blik van de vreselijke Joichito 'John' Ueno die duidelijk vindt dat vrouwen moeten zorgen voor het huishouden en de nakomelingen. Of voor vertier voor de overheersende man in stripclubs.

Het geëngageerde van deze roman zit zeker niet een goede leeservaring in de weg, integendeel, het zorgt voor een extra push om geïntrigeerd verder te lezen. De sterke vrouwen zijn ook geen karikaturen geworden, je ziet dat het gemeend is. Briljant vond ik het misschien niet, maar ik merkte wel dat ik graag verder wilde lezen. Vooral ook omdat het in zijn geheel een mooi pleidooi is tegen allerlei vooroordelen. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Eindoordeel:
***1/2

Noot: De Nederlandse vertaling van deze Engelstalige roman is prima. Is ook het vermelden waard.

Geen opmerkingen: