4 mei 2010

The pillars of the earth - Ken Follett

Genre: Historische roman

In 't kort: Een bijna 1000 pagina tellend middeleeuws epos. De rode draad in dit verhaal is de bouw van een kathedraal en een aantal personages die daarbij betrokken zijn: edelen, geestelijken en werklieden.
Hoe deze verschillende machten door geweld en intriges elkaar het leven zuur maken en aan invloed winnen en verliezen. Op de voorgrond volgen we een aantal "gewone" mensen die hun hoofd boven water proberen te houden in onzekere tijden.

Mijn oordeel: De eerste honderd pagina's waren even doorbijten; er gebeurt niet zo veel interessants en ik vroeg me af waar de komende 900 pagina's dan wel over zouden gaan? Snel daarna begon het verhaal zich écht te ontwikkelen en werd het 'groter geheel' duidelijk. Vanaf dat moment tot het einde was een heerlijke leeservaring. Een aanrader voor iedereen die eens het (mogelijke) dagelijks leven van de Middeleeuwen wilt beleven.

Eindoordeel: ****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Klinkt intrigerend genoeg om er mij ook eens aan te willen zetten, maar van de pocketversie die we hebben, vrees ik vermoeide ogen en koppijn te krijgen :-)