10 mei 2010

Wij - Elvis Peeters

In't kort:
Een groep jongeren verveelt zich. Ze probeert deze verveling te verdrijven door steeds verder gaande spelletjes te spelen met elkaar maar ook met anderen.

Mijn oordeel:
"Wij" wil een spiegel zijn van de verveling die de jeugd van tegenwoordig, ondanks een groter aanbod aan afleiding dan ooit, in zijn greep houdt. Het is ook een door gewelddadige games en media moreel losgeslagen jeugd, die de scheidslijn tussen goed en kwaad, tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar niet meer kent of wil kennen.

Zij zijn hun eigen baas. Het is hun lichaam, hun geest die ze (ook letterlijk) verneuken, dus wat let hen?

Op zich een interessant gegeven, maar het beeld hier is wel heel scherp.  Hun gedragingen zijn zeer extreem en hun morele losgeslagenheid is bijna stuitend. Het wil me allemaal wat te schokkend zijn. Het is me daarin ook wat onduidelijk wat Elvis Peeters hier dan mee wil. Ik vrees een beetje dat vooral die jeugd die hij hier schetst dit een schitterend boek vindt. Voor mij ontbrak er wat, al kan ik niet direct duiden wat: een andere stem? Meer diepgang?

Ik vind het wel een goed geschreven boek: de verveling van die jongeren druipt van de bladeren af en het is zo uit, maar de eenzijdigheid begon me halverwege het boek wat tegen te staan en dat is gebleven tot het einde.


Eindoordeel:
**1/2

Geen opmerkingen: