25 mei 2010

Notes from a small island - Bill Bryson

In't kort:
Voordat Bill Bryson, nadat hij jarenlang in het VK heeft gewerkt en gewoond, terugkeert naar zijn geboorteland Amerika, trekt hij nog een laatste keer door dit kleine eiland, op zoek naar wat hem daar nou zo geeft gefascineerd.

Mijn oordeel:
Deze keer kon Bill Bryson me toch wat minder bekoren dan in andere werken zoals Walk in the woods of Down under. En dat heeft volgens mij een deel dezelfde reden als bij Overal en nergens (Neither here nor there). Hoe dichter Bryson bij mij bekende zaken komt, hoe vaker ik het in zekere mate oneens met hem ben en hoezeer zijn anders grappig cynisme en sarcasme overkomen als bijtend en een beetje, mja, paternalistisch. Hij komt dan, zoals ik bij dat boek ook had, toch over als de Amerikaan die moeite heeft zich aan te passen, een zeurpiet. Je vraagt je wel eens af of hij het wel naar zijn zin heeft.

Nu, er zijn genoeg leuke passages en Bryson blijft een begenadigd verteller. Dit was dus verre van een onprettige leeservaring. Het is alleen wat minder dan wat ik bij hem verwachtte.

Eindoordeel:
***

Geen opmerkingen: