29 december 2007

Bush at war - Bob Woodward

Ik heb de Nederlandse vertaling gelezen (hadden geen andere in de bieb: Bush in Oorlog) .

Genre:
(Amerikaanse) politiek, oorlog

Mijn oordeel:
Ik ga niet een heel lange review schrijven over dit boek, aangezien ze voor een groot deel gelijk loopt met die van ART over "State of Denial" van dezelfde Bob Woodward.

Ook dit boek getuigt van een journalistiek die in deze tijden blijkbaar een uitzondering wordt eerder dan de regel die ze zou moeten zijn. Woodward is een objectieve, eerlijke chroniqueur van het eerste jaar na de aanslagen van 11 september op de WTC torens. Het toont een president Bush die samen met zijn regering ten allen prijze de spierballen wil laten rollen tegen die duivelse terroristen.

Die objectieve realiteit die Woodward ons hier toont is trouwens soms bijna sterker dan fiction. Waar ik bij James Ellroy in "American Tabloid" dacht dat de beschrijvingen van de CIA en FBI mensen evenals de onderhandelingen met de presidenten weliswaar leuk waren, maar vast een beetje overdreven, blijkt uit dit boek dat het er echt af en toe zo aan toe gaat: CIA agenten worden met stapels dollarbiljetten naar Afghanistan gestuurd om daar de nodige militaire steun te bekomen voor een overwinning op Al Qaida, Powell wordt door Cheney en Rumsfeld, die zijn diplomatieke gezeur beu zijn, naar het Midden-Oosten gestuurd om een con flict op te lossen dat niet opgelost kan worden...

Ware het niet de realiteit, het ware hilarisch. Nu is het in zekere zin triest.

Opvallend, wel, is dat je in dit boek toch ook nog de weerslag van 9/11 merkt. Woodward kraakt Bush niet echt af, zeker niet in het begin van het boek. Een oorlog tegen de terroristen die de aanslagen gepland hadden is ook aannemelijk. Hoe ze aangepakt werd, echter... Het is een wonder dat ze in Afghanistan succes geboekt hebben.

Eindoordeel:
Goed boek; spannend en intrigerend tegelijk. Het biedt een mooie kijk dus in de hoofden van de Bush administration.

Ik lees binnenkort zeker deel 2 en 3.

****

1 opmerking:

ART zei

Deel 1 en 2 uit deze reeks kan je van me lenen, mochten ze de Engelstalige versie niet in de bieb hebben. Ik ben blij dat je het met aandacht gelezen hebt en, net als ik, onder de indruk bent van de Bush regering. Gelukkig in straks November andere gezichten. Wat mij betreft is de wereld klaar voor de eerste vrouwelijke Amerikaanse president!

Ik waardeer je oprechte en heldere commentaar.