16 april 2008

Sterren tot nu

We hebben al behoorlijk wat recensies geschreven (ondanks de relatieve radiostilte van de laatste maanden) en ik vind het tijd om even een round-up te doen.

Laten we beginnen met een ranglijst van het aantal sterren te doen.
0 sterren:1
1/2 sterren: 0
1 ster: 1
1 1/2 ster: 1
2 sterren: 8
2 1/2 sterren: 0
3 sterren: 12
3 1/2 sterren: 7
4 sterren: 27
4 1/2 sterren: 5
5 sterren: 10


Veruit de meeste keren wordt 4 sterren gegeven aan een boek. Op een totaal van 71 maar liefst 27 keer. Heel lage scores, daar zijn we dan weer voorzichtig mee, met slechts 1 keer nul, één en anderhalve ster. Dit wijst er klaarblijkelijk op dat we voornamelijk onze leukere leeservaringen willen delen of dat we toch nog steeds onder de indruk zijn dat mensen boeken kunnen schrijven en we daarom niet al te hard willen zijn (alsof we denken dat de auteurs zullen riposteren met een scherp "Doe het dan zelf, hè, snotneus!"). Het valt echter ook op dat we daar in het begin moeite mee hadden en dat de laagste sterren pas later begonnen te vallen (waarbij we dan een leuker boek wensen). Ikzelf slaag er bijvoorbeeld in in een en dezelfde post een totaal niet leuk boek toch 2 sterren te geven en Tom Wolfe 3 sterren ondanks dat ik het niet goed vond... Dus toch nederigheid, zeker bij een monument als Wolfe...

Soit, we worden er beter in. Nog steeds af en toe te lange besprekingen (mea culpa) misschien, maar wie schrijft die blijft en we vinden alle recensies leuk en goed.

Dus voor onszelf en al die anderen die mee gaan boekenwijzen met ons: ***** :-)

3 opmerkingen:

Tom T zei

Ik ben de laatste tijd vooral bezig geweest met het lezen van de boeken die jullie goed vonden (wat meteen mijn radiostilte verklaart wat nieuwe 'posts' betreft - ik heb uiteraard hier en daar wat comments toegevoegd - jammer wel dat je die nieuwe comments niet meteen ziet als je de site bekijkt). Die lovende besprekingen van jullie interesseren mij dus meer; vandaar dat het ook vooral die besprekingen zijn die ik zelf online zet.

FigorDVM zei

Je slaat de nagel op de knop, Tom. Een blog beginnen die ons moet wijzen naar goede boeken betekent op een bepaald moment dat we die boeken ook gaan lezen en dan geen tijd hebben om andere boeken te lezen die we op de blog kunnen zetten.

En inderdaad, ik ben vooral op zoek naar de lovende besprekingen. Aan de andere kant: ik ben ook blij als iemand me waarschuwt voor het grootste sch***boek ooit ;-).

En een tooltje om snel de nieuwste comments te bekijken: handig wou dat idd zijn. We zoeken het op (de klok tikt).

FigorDVM zei

Ik heb wat geprobeerd en ben benieuwd of het werkt.
Indien ja, dan staat dit nu in je mailbox.