21 mei 2008

The Brooklyn Follies - Paul Auster

In't kort:
Nathan, een cynische oude man, verhuist na zijn scheiding en na een chemokuur tegen longkanker naar Brooklyn om daar te wachten op de dood. Uiteindelijk vindt hij er opnieuw de wil tot leven.
In Brooklyn begint hij te schrijven aan The Book of Human Folly, anekdotes over onnozele voorvalletjes. Een van die follies is het verhaal van zijn neef Tom die Nathan, per toeval, in Brooklyn weer ontmoet na jarenlang geen contact te hebben gehad. Wat volgt is een zoektocht naar, tja, een hogere betekenis in het leven, gekleurd door de mensen in Tom en Nathans leven. Die betekenis ligt uiteindelijk in de kleine dingen, uiteraard.

Mijn oordeel:
Paul Auster is, samen met Bret Easton Ellis, de naam die spontaan bij me opkomt als iemand me zou vragen wie mijn favoriete schrijver is.
In zijn boeken "The New York Trilogy" en "Oracle Night" word ik als het ware in het boek gezogen, waarna ik een beetje verdwaasd terugkeer naar de realiteit. De thematiek van deze boeken is ook de fragiele scheidingslijn tussen realiteit en verbeelding. Het boek wordt de realiteit. Dat is wat ik in een boek zoek: verdwijnen in een andere wereld. En Auster is daar een kei in.

Dit had ik veel minder met dit boek. Het is weliswaar goed geschreven en het leest lekker weg, maar ik voelde me minder betrokken bij de personages, miste het "zuig"-effect. Nathans en Toms wedervaren overstijgen nooit het banale en af en toe vond ik hen wat te intellectualistisch, filosofisch kijk-eens-hoe-wij-hetbeter-weten-ig overkomen. Auster dringt zijn visie een beetje op.

Verder is het een mooi verhaal over hoe je door kleine dingen toch de schoonheid kan zien en hoe mensen en relaties je wereld mooi maken, niet het materiële. Is een mooie boodschap. Het einde plaatst alles bovendien in perspectief: we ervaren hier de laatste maanden van de wereld voor 9/11. Je kon nog gewoon gelukkig zijn.

Eindoordeel:
Lees van Auster vooral The New York Trilogy (*****) en Oracle Night (****1/2). Dit is een minder overtuigende roman. Toch nog goed voor ***1/2

Geen opmerkingen: