2 juni 2008

The world according to Clarkson - Jeremy Clarkson

Genre: column

In 't kort:

Jeremy Clarkson, wereldbekend bij Top gear fans, heeft een wekelijkse column in the Sunday Times. Dit is een verzameling van deze columns van 2001 tot en met 2003.
Zoals we van Clarkson gewend zijn, spaart hij niemand in zijn grumpy rantings tegen alles wat er in die periode gebeurde.

Mijn oordeel:
Dit is een boek dat je leest als je even tijd hebt. Korte columns, even lachen en dan verlies je het weer een tijdje uit het oog. Ik heb het ergens in 2005 gekocht om tijdens een vliegreis wat te doen te hebben. Onlangs vond ik het in een kast op het werk waar het twee jaar gelegen had, met een bladwijzer ergens op 2/3 van het boek. Ik heb het dan maar uitgelezen.

Clarkson is een toffe peer. Klaagt en zaagt over alles in een zeer sappige stijl over alles wat voornamelijk Clarkson zelf tegenstaat. Een echte grumpy old man. En da's best fun. Al zijn zijn argumenten er vaak met de harenbij gesleurd. Maar ja, het zijn columns en de titel zegt het al: het is zijn mening. Die kan je haten of leuk vinden. Ik ben het verre van altijd met hem eens, maar het leest vlot weg.

Het grote nadeel is uiteraard dat dergelijke columns en boeken zeer snel gedateerd zijn. Sommige columns zijn daardoor totaal irrelevant en weinig interessant.

Eindoordeel
Goed voor tussendoor en bij wijlen zeer grappig.
**1/2

Geen opmerkingen: