14 december 2008

Slam - Nick Hornby

Genre: Puber-roman

In 't kort: De verteller van dit verhaal, Sam, is een britse tiener wiens leven veranderd wanneer hij op 16-jarige leeftijd vader wordt.
Voordien hoefde hij zich slechts te verplaatsen naar school en naar de skatebaan. Plots draait zijn leven in een andere richting. Hoe hij dit ervaart, lees je in dit boek.

Mijn mening: Toen ik het boek meenam uit de bieb en thuis opensloeg las ik "..this is Nick Hornby's first teenage-novel". "Hmmm, is dat dan niet te puberaal voor mij? Zal ik me, inmiddels als bijna 30-er, kunnen inleven in de tieners van vandaag?" dacht ik. Anderzijds was ik geintrigeerd. Veel teenagenovels ken ik niet, dus was benieuwd naar het genre. Toch maar lezen dan!
Resultaat: Ik vond het erg leuk om in het hoofd van een "vader-in-wording" tiener te zitten. De twijfels, de vragen, de onzekerheden en de gesprekken met skateheld Tony Hawk, tegen wiens beeltenis op poster hij praat, maken hem tot een sympathieke romanfiguur. Je bent echt geboeid door hoe het hem vergaat.
De directe vertelstijl, het contact met de lezer, de flash-forwards maken het tot een aangenaam te lezen boek. En Sam is gewoon aandoenlijk, zoals alle pubers eigenlijk.

Eindoordeel:
***1/2

1 opmerking:

patricia zei

ik was er mij op voorhand niet van bewust dat het een tienerroman was, ik dacht dat Hornby iets wou schrijven over tienerzwangerschappen. Ik heb het boek graag gelezen, het leest als een trein. Aangrijpend verhaal