3 december 2008

The Universe Next Door - Marcus Chown

Genre: wetenschap; fysica; kosmologie

In't kort: Marcus Chown onderzoekt een aantal stellingen die in 2001, maar nu zeker ook nog, behoorlijk out of this world klinken, in sommige gevallen zelfs letterlijk out of this universe. De mogelijkheid van parallelle universa (universums?), tijd die terug in plaats van vooruit gaat, hoe is ons heelal ontstaan en wie heeft dat gedaan, enzovoort. Het speelt zich allemaal af op het terrein van de subatomaire fysica.

Mijn oordeel: Beestig interessant maar om verschillende redenen 'mind-blowing'. Ten eerste omdat het over terreinen gaat die aan het empirische voorbijgaan, dus je moet willen meegaan in gewaagde denkpistes en schijnbaar onmogelijke hypothesen. En ten tweede omdat het voor mij over terreinen gaat waar ik weinig vanaf weet. Ik heb, tot mijn spijt, nooit echt goed opgelet tijdens fysica, chemie e.d. Nergens, eigenlijk, maar bij deze vakken is dat net iets erger :-) En het zou een bredere basis gegeven hebben bij het lezen van dit boek.

Marcus Chown doet echter heel erg goed zijn best om het allemaal bevattelijk te maken. Het is zware kost, maar hoe verder je in het boek zit, hoe duidelijker het wordt. Heel erg opbouwend ook.

De ideeen en hypothesen doen me wel eens de wenkbrauwen fronsen, vooral omdat de ene hypothese vaak op een andere niet bewezen hypothese steunt of je moet een aantal grote leaps of faith nemen om het aanvaardbaar te vinden. Het gaat aan mijn (kleinmenselijke) logica voorbij. Het is dat het op enorm kleine schaal allemaal gebeurt dat het zo moeilijk te bevatten maakt. Of heel klein of heel ver weg. Of in een alternatief universum. Maar ja, bij alle doorbraken in de geschiedenis zullen mensen wel sceptisch geweest zijn en veel van die dingen kloppen nu wel. Je moet vaak een sprong nemen om zo te zien of je veilig zal landen. Of om gewoon nog maar te weten te komen waar je gaat uitkomen.

Positief wel: als de alternatieve universa theorie klopt, dan is er vast wel eentje waar ik wel goed ben in fysica en zo :-)

Eindoordeel:
Zeer interessant maar ook zeer 'verwarrend'. Gepopulariseerde 'zware' kost. Dees is raur, mor oek prachtig.
****

Geen opmerkingen: